Kreativitet er ofte sett på som noe mystisk, en gave fra oven bare noen få utvalgte behersker. En del er usikre på om de er kreative nok, eller om de i det hele tatt har noe av magien i seg. Ofte hører jeg folk si ting som, «jeg er ikke så kreativ, jeg», «nei, jeg kan ikke tegne, eller skrive, eller «sett inn noe kreativt her»…». Så finnes det også sånne som meg, som mener at kreativitet er noe alle kan lære og bruke på mer eller mindre lik linje.
Aller først, la oss knekke nakken på noen myter.
Keivhendte er mer kreative!
Myten skal altså ha det til at høyrehendte personer er mer logisk og analytisk tenkende, mens keivhendte er kreative vidundere fulle av idéer og skaperglede.
Dette er dog bare gammelt grums som henger igjen fra utdatert forskning på 1800-tallet, basert på undersøkelser av skader på ulike deler av hjernen. Flere skylder også på Robert Louis Stevenson som skreiv «Dr.Jekyll and Mr. Hyde» og bidro til troen på at vi består av to ulike sider, med ulike mentaliteter.
«According to a 2019 survey of more than 20,000 people, lefties rated themselves as more artistically inclined on a scale of 1 to 100, so it’s clear that lefties think they’re more creative.»
Les mer om undersøkelsen i følgende artikkel: Are lefties smarter than righties? Are they more creative?
Kanskje er det slik at ordet «think» i sitatet over er en viktig faktor? Som keivhendt er du blitt fortalt at du er kreativ fra du var liten, og da tror du selvsagt på det. Og går du rundt og tror at du er mer kreativ enn andre, så blir det jo også gjerne slik.
Hjernen har riktignok en høyre og venstre side, men de er så sammensatt at det er umulig å si at alt skjer på den ene eller andre siden. Man tror at grunnen til at hjernen er todelt har med syn og bevegelse å gjøre. At vi skal kunne reagere kjapt om en løve, eller en løpsk mammut kommer opp på den ene elle andre siden. Det finnes riktignok forskning på at funksjoner for problemløsning ligger på høyre siden av hjernen, men så er det også bevist at senter for historiefortelling delvis ligger i den venstre.
Fortsatt i tvil? Ta gjerne en titt på denne videoen der de forklarer litt mer om hvordan hjernen vår henger sammen (4 minutter).
Tips: Slapp av og skriv uansett om du er keivhendt eller ikke. Det spiller nemlig ingen rolle.
Beklagelse: I og med at vi lever i en ekstremt lettkrenka verden, beklager jeg bruken av ordet «keivhendt» istedenfor «venstrehendt». Det var det min mamma kalte det, da hun forklarte at hun skreiv med venstre, akkurat som meg.
Tips II: Ironi kan være et fint virkemiddel, se eksempel i beklagelsen over.
Gode idéer ramler tilfeldig ramler ned i hodet på deg! Det er bare å vente på det store øyeblikket.
Dessverre, eller heldigvis, stemmer ikke dette heller, selv om det av og til kan virke sånn. Neil Young skylder kreativiteten på «the muse» og han skreiv en gang et helt album (Living with war) på en dag i et hotellrom, etter å ha sett et avisoppslag om krigen i Irak.
Newton fikk ideen om gravitasjon da et eple falt ned i hodet hans. Visst hadde vært fint om dette var helt random åpenbarelser og nedslag av genialitet?
Så enkelt er det dog ikke. Neil Young er ekstremt opptatt av «krig og fred og sånt», og følger konfliktene i verden tett. Han er svært politisk engasjert, samt en av musikkbransjens mest hardtarbeidende musikere og etterlater ingenting til tilfeldighetene. Den nevnte triggeren, «avisoppslaget» var i dette tilfelle bare en «påminnelse» om ting han hadde jobba med i hodet (bevist og/eller ubevisst) over langt tid.
Det samme gjelder Newton som studerte gravitasjon i mange mange år, før han fikk eplet i hodet. Dette handler altså ikke om tilfeldige øyeblikk av genialitet, men om et resultat av møysommelig arbeid. (Om du vil kalle det «the muse» eller enn genistrek så er det helt ok altså :))
Tips! Du blir det det du spiser / input=output.
Kreative mennesker er sære, rare og ensomme
Nei, det stemmer ikke heller. Joda, det finnes godt av kreative individer som har oppført seg, mildt sagt spesielt i kreativitetens navn. Noen skjærer av seg øret (Van Gogh), mens andre borer hull i panna for å gjøre mer plass til oksygen i hjernen (det skal visst gjøre en mer kreativ), les mer om trepanning her. Mange kjendiser og rockestjerner er jo godt kjent for et inntak av mistenkelige substanser noe høyere enn den vanlige mannen i gata, her finner du en liste over noen av dem.
Man kan kanskje bruke disse eksterne stimuliene til å oppnå kreativitet, da det hjelper en å bryte mønstre, men det klarer du like bra, eller enda bedre uten. Noen kreative som har klart seg fint i nykter tilstand er Bruce Springsteen, Frank Zappa (!) og Rage Against the Machine. Etter perioder med alkoholisme i begynnelsen av sin karriere, skriver også Stephen King helt nykter for tiden.
Det er heller ikke sånn at Edison skapte lyspæra aleine, han hadde et stort team med seg da han gjorde sine oppfinnelser. Steve Jobs var et geni, men han var også langt i fra aleine om sine gjennombrudd. Mick Jagger, Paul Stanley, Freddie Mercury og Bruce Dickinson, har det til felles at de har brutt ut av banda sine in en tro om at «de kan gjøre det bedre på egenhånd». Etter at soloalbumene deres har floppa, har de nok innsett at magien ligger i teamets prestasjoner, og gått tilbake til gruppene igjen.
Nevnte Stephen King anses å være en positiv og åpen herremann, med redaktører som hjelper han med å skape historiene. Visste du at han kasta manuset til Carrie i søpla, og kona hans måtte overtale han til å plukke det opp igjen, og skrive det ferdig. Uten henne, hadde vi aldri hatt det forholdet vi har til en ballkjoler og griseblod i dag.
Tips: Du kan tenke og skrive hva f**n som helst. Du kan assosiere fritt, uten å være påvirka, gal eller ensom.
Om du skal jobbe kreativt, er det best å gjøre det sammen med andre
Det er en myte at brainstorming i grupper er nøkkelen til kreative idéer. Research viser at ingen egentlig kommer opp med de store «eureka-ideene» i en kreativ workshop. Dog er brainstorming i grupper svært viktig når det gjelder utvikling av eksisterende idéer.
Generelt kan man si at folk trenger tid på egen hånd til å jobbe med idéer først. Altså må du komme til en brainstorming / eller en skrivegruppe med mange idéer (både gode og dårlige) for å få godt utbytte av den. Eller så får alle deltagere tid til å tenke individuelt, før de setter seg i grupper for å videreutvikle ideene.
«Research shows that only 1% who participated in a creative workshop claim they got a good idea in the workshop»
Tips: Skriv gjerne et grovmanus, og/eller ha en eller flere idéer ferdig før du diskuterer med andre om prosjektet ditt.
Visse mennesker er født med et talent for kreativitet, andre ikke.
Joda, det stemmer at vi mennesker arver trekk fra våre foreldre og besteforeldre. Faktisk har vi fortsatt med oss arvemasse fra den gang vi krøp opp av havet. Vår mest primitive del av hjernen er reptilhjernen, og den styrer fortsatt mye av hvordan vi fungerer på instinktnivå.
Men, heldigvis er det sånn at kun ca 50% av hvem vi er kommer fra arvemassen, og 50% formes av omgivelser og ekstern påvirkning, altså ting du lærer deg. Om du vokser opp og lærer at alle andre er mer kreative enn deg, ja, da blir det også sant (høyrehendt anyone?).
Det er også bevist at de 50% vi får med oss fra arvemassen kan endres, oppdateres og justeres mer eller mindre gjennom hele livet. Det er svært lite som er hardkodet, slik man tidligere trodde.
Her kan du nerde deg ned i mer forskning om arvemassen og betydningen av det: Uncovering the complex genetics of human character
Uansett om dine foreldre var kreative genier eller ikke, kan du alltid lære deg kreativitet på lik linje med hvordan du lærer deg å gå, løpe, sykle, spille fotball, skrive, tegne (ja, alle kan lære seg å tegne), kjøre bil osv. Både da jeg spilte inn to album med egne låter, og da jeg skreiv debutboka mi, følte jeg meg ute på tynn is. Arvemassen min er ikke prega av foreldre med spesielt mange album, eller bøker på samvittigheta. Man kan selvsagt diskutere hvorvidt det jeg har skapt er mesterverk eller ikke, men jeg har skapt noe! Jeg har gjort noe jeg har drømt om. Som bonus på det får jeg også mange fine (og noen ikke så bra) tilbakemeldinger på skapelsene (hvilket er fint, men absolutt ikke avgjørende).
Jeg har også lært meg fryktelig mye av disse prosjektene, hvilket preger meg og mitt fortsatte arbeide med bøker og musikk. De første skapelsene mine ble kanskje ikke perfekte, men de var avgjørende for mitt ønske om å leve et enda mer skapende liv.
Tips: Å fortelle deg selv at du ikke har det som skal til, hjelper deg ikke. Tenk på det du vil gjøre og gjør det, uansett hva følelsene dine sier. Stol først og fremst på din rasjonelle stemme (altså «jeg-stemmen» i hodet ditt). Ikke la følelsene styre for mye. Hvis du tror du kan skrive en bok, kan du skrive en bok, uansett hva du føler om det.
______________________
Gå til andre del av bloggen «om kreativitet» her: Om kreativitet, del 2: kreativitet kan læres
Les mer om «3 steiner til nøkken»
Kjells debutbok er samling overnaturlige historier hvor vi følger Robert Baastad under hans oppvekst i bygda Øyerstad i Indre Østfold. Historiene er hans liv, og hans død. 3 steiner til nøkken er mørk og dyster, men også full av humor, latter, litt lys og noe håp.
Hør «knapper og skolebrød» på Youtube
«3 steiner til nøkken er en skjønnlitterær bok, med 7 historier basert på forfatterens oppvekst med innslag av overnaturlige elementer. Boka er på 196 sider og utgitt 2020. Foto, design og illustrasjoner er laget av forfatteren, hans kone og datter. Totalt er det lagt ned ca 1000 timer fra ideen om å skape boka til ferdig utgitt bok, i privat regi.»