“I’m sorry I wrote you such a long letter. I didn’t have time to write you a short one.” – Blaise Pascal
Jeg har fryktelig mange uvaner når jeg skriver. Enten bruker jeg en haug med ord som ikke tilfører noe som helst til innholdet, eller jeg skriver passivt, og gjentar meg selv inn i evigheten. Debutboka mi «3 steiner til nøkken», bærer preg av dette (2.utgaven har litt mindre barnesykdommer enn den første). Historiene er bra, men språket er ikke perfekt. Faktum er at jeg ikke kjente meg selv godt nok, eller kunne nok om skriving den gangen. Nå som jeg sitter med førsteutkastet til oppfølgeren, har jeg lært meg en hel del om meg selv og mine uvaner.
Læring uten erfaring er filosofi. Erfaring uten læring er ignoranse.
Uten å ha skrevet den første boka, hadde jeg ikke lært meg alt jeg veit i dag, så jeg er stolt av det jeg fikk til tross alt. Jeg har runda nettet for å lære mer, fått tilbakemeldinger fra forlag, venner og bekjente, i tillegg til at jeg har lært en hel del triks på egen hånd. Med denne posten, vil jeg gi deg som går med bokplaner, eller bare skriver mye, noen tips til bedre historiefortelling.
01 Det holder å si det en gang
Ofte når man er ivrig på å fram et poeng, gjentar man seg selv bevisst eller ubevisst. I blant er det rett og slett litt slurvete. Når man leser «den lille jentas blonde lokker» tre ganger i løpet av et avsnitt, er det noe som er feil. Ja, jeg skjønner hun har blonde lokker, men det holder faktisk å skrive det en gang.
Andre ganger kan det være hendelser som du er veldig engasjert i og du beskriver det med stor iver…flere ganger. I jobben med boka «En kamp mot demoner (kommer 2022)», dykker hovedpersonene ved flere anledninger, og her oppdaga etterhvert at jeg beskrev livet under vann i like stor detalj hver gang de dykka. Ikke bare gjentok jeg meg selv, men det ble også kjedelig å lese. Jeg samlet det beste av beskrivelsene og flytta alt til første gangen de dykka. Neste gang vedkommende hoppa i vannet, kunne jeg gå rett på sak, da jeg allerede hadde beskrevet livet under overflaten.
Det samme gjelder argumentasjon. Ofte gjentar vi oss for å understreke et poeng. Men tenk på at når du har skrevet et godt poen en gang, så har leseren fått det med seg. Du trenger ikke gjenta det slik man kanskje ville gjort i en muntlig samtale.
02 Kutt 10% på førsteutkastet
«Formula for success: 2nd Draft = 1st Draft – 10%» – Stephen King
I militæret, da vi bølleringte hverandre på sambandet, hendte det at et befal brøyt inn på linja vår og skreik «kutt kødd på samband!». Vi var selvsagt ikke enige med han i at pisspreiket vårt var irrelevant og unødvendig, men det er klart at det tilførte neppe noe til verdensfreden eller det norske forsvaret.
Anyways, du er kommet til førsteutkastet av manuset ditt, og det det dags å hente saksa (eller motorsaga). Jeg prøver å gjøre som Stephen King sier, kutt 10% av manuset ditt. Det høres ikke så mye ut? Tenk deg at manuskriptet er på 80 000 ord, da skal du kutte 8000 av dem! Det kan være et eller flere hele kapitel, kanskje en person, eller et subplot som skal bort… Hva kutter du?
Man blir blind på sin egen tekst og klarer ikke se hva som er relevant eller ikke. Du trenger hjelp til å fokusere. Få noen til å lese manuskriptet og komme med innspill på hva de ville kutta, kommentere på deler de ikke skjønte, eller de synes var kjedelige.
Du kan også lage en liste over alle scener, eller kapitler i boka di, og rangere de etter viktighet for storyen. Hva skjer hvis du tar bort kapitlene/scenene med lavest ranking, eller trekker ut essensen av de og slår de sammen med et annet kapitel?
Du kan kutte mer i teksten enn du tror.
03 Dialog som forteller historier
Ofte kan du spare plass ved å la karakterene prate om en hendelse, framfor å beskrive den. Dialogen skal du alltid holde kort og effektiv. Husk at dette er en samtale folk leser, ikke en virkelig samtale der du bruker veldig mange mange unødvendige ord.
Et eksempel på beskrivelse, som kanskje kunne vært skrevet som en dialog:
Det var så mørkt at det var nesten umulig å se regnet som slo mot rutene, da lukta av kaffe fylte huset. De var tidlig oppe begge to, og Robert var som vanlig gretten, da han ikke var av typen som likte så stå opp så tidlig på morran. Han henta en tykk fleecegenser i garderoben og varma snart henda mot porselenskoppen. Han knuffa bort katten som strøk seg mot beina hans og ville ha oppmerksomhet. Robert var sikker på at dette kom til å bli en dårlig dag, og han ønska at Marianne skulle føle det samme.
Dialog:
«Møkkavær», hviska Robert, mest til katten som strøk seg mot beina hans, men det var Marianne som svarte.
«Blir nok bedre utover morraskvisten, tror du ikke?». Hun var som vanlig positiv, men det smitta ikke over på Robert.
«Hadde jeg ikke hatt kaffe, og denna slitne genseren, tror jeg faan meg jeg hadde tatt livet av meg», svarte han.
04 Kutt alle unødvendige ord – fyllord
Folk er late og vi som skriver må respektere det. En ting er å spare på beskrivelser slik at leseren kan skape sine egne bilder. En annen er at vi bruker mye unødvendige ord (fyllord). Tekstene mine scannes alltid etter ord jeg vet brukes for mye. Jeg bruker seek search and destroy replace og skriver inn eksempelvis «egentlig». Det dukker opp altfor mange ganger… «det er nemlig et ord som egentlig ikke tilfører noen ting».
Disse ordene bruker vi ofte muntlig, men i skrift er de overflødige og gjør teksten mindre tydelig.
Her er noen eksempler på ord som kan kuttes helt:
- egentlig
- helt
- faktisk
- kanskje
- liksom
- noen
- ofte
- som
- på en måte
- når det er sagt
- holdt jeg på å si
- imidlertid
- så
- iallfall
- var / det var
- hadde (handler litt om bruk av passive og aktive verb)
Et eksempel:
«Robert hadde ikke sagt at han egentlig hata kaffe, selv om han mente det smakte som om noen hadde stumpa sigaretter i kjeften hans»
eller:
«Robert sa ikke at han hata kaffe, selv om det smakte som om noen stumpa sigaretter i kjeften hans»
Keep it simple, stupid!
05 Bruk objekter som forteller en historie
Dine lesere har god fantasi, og de elsker å bruke den. Faktiskt, er det ofte tekster som tvinger leseren til å skape egne bilder som funker best. La de bygge en egen verden med dine ord som grunnmur. Tenk på objekter som forteller en historie.
Må du beskrive hvordan en jojo ligger i hånda? Hvor mye den veier, eller hvordan hyssingen føles rundt fingeren? Trenger du beskrive hvordan det lukter i skogen på våren, eller kan du la det være åpent for leseren å legge inn sine egne mentale bilder? Mange steder, hendelser og ting, vekker bestemte assosiasjoner hos leseren. «Den første krone-isen på 17.mai da du var liten»…, spar på detaljene, for leseren trenger bare høre navnet, for å skape egne smaker, lukter og følelser.
Eksempel
«CDen i den forbanna diskman var nok ripete, for det var umulig å høre en hel sang uten hopping og stopp, da Robert gikk mot fabrikken. Han lurte på om han kanskje hadde noe tannkrem eller salo på dassen i garderoben, så han kunne prøve å gjøre reint skiva før han dro i gang maskinene. Det var egentlig litt fasinerende at man faktisk kunne fikse en CD-skive med så enkle midler, synes han. En hel dag på jobb uten musikk var han ikke sikker på om han skulle klare».
eller
«Cden i den forbanna diskman hoppa og stoppa hele tiden da Robert gikk mot fabrikken. Han lurte på om han kanskje hadde noe tannkrem eller salo på dassen i garderoben. En hel dag på jobb uten musikk var han ikke sikker på om han skulle klare».
De av oss som hadde en diskman og CDer, vet hva man gjorde med salo og tannkrem, så det trenger vi ikke for fortelle leseren. La de tenke det selv.
06 Fjern filterord
Filtrering er en vanlig nybegynnerfeil, og jeg har selv gått på den mina mange ganger. Spesielt vanlig er det når du skriver i førsteperson, du filtrerer det som skjer gjennom din hovedpersons øyne. Hva var det hen så? Hva var det hen følte?
Eksempel med filtrering:
«Jeg så at katten ble truffet av venstre framhjul på lastebilen, og jeg følte livet mitt rase sammen der og da. Kvalmefølelsen overvelda meg, da jeg kjente blodspruten fra min bestevenn slå mot mine bare legger.»
Eller:
«Idet katten ble truffet av venstre framhjul på lastebilen, raste livet mitt sammen. Jeg spydde, da blodspruten fra min bestevenn slo mot mine bare legger.»
Som du merker i eksemplet, er alternativ to mye mer direkte. Filtrering gjør at språket blir passivt og leser mister interessen, det ligger et filter mellom leser og det som skjer. Filtrering drar også ned tempoet i din historie.
Tips: Søk gjennom dokumentet ditt etter filterord eller fraser og skriv de om. Eksempler på typiske filterord er:
- Jeg ser / så
- Jeg hører / hørte
- Jeg føler / følte
- Jeg rører ved / rørte ved
- Jeg tenker at / tenkte
- Jeg lurer på / lurte
- Jeg skjønner at / skjønte
- Det virker som / virket
- Hun vet / visste
- Han opplever / opplevde
- Jeg bestemmer meg for / bestemte
- og mange flere
__________________
Ok, det var noen tips og triks! Har du synspunkter eller kommentarer, legg gjerne igjen en kommentar. Lykke til videre med alt.
Hør «knapper og skolebrød» på Youtube
Les mer om «3 steiner til nøkken»
Kjells debutbok er samling overnaturlige historier hvor vi følger Robert Baastad under hans oppvekst i bygda Øyerstad i Indre Østfold. Historiene er hans liv, og hans død. 3 steiner til nøkken er mørk og dyster, men også full av humor, latter, litt lys og noe håp.
«3 steiner til nøkken er en skjønnlitterær bok, med 7 historier basert på forfatterens oppvekst med innslag av overnaturlige elementer. Boka er på 196 sider og utgitt 2020. Foto, design og illustrasjoner er laget av forfatteren, hans kone og datter. Totalt er det lagt ned ca 1000 timer fra ideen om å skape boka til ferdig utgitt bok, i privat regi.»