Du har forberedt deg etter punktene i del 1 av denne posten, og det er på tide å komme i gang. Det er mange måter å begynne på, og det varierer selvsagt basert på hvor du er i prosessen. La oss si at du sliter skikkelig med å komme videre med manuset, da noe skurrer i handlingen. Du er frustrert og får ikke et ord ned på papiret (eller på skjermen). «Hvor i helvete skal story’n gå videre nå? Det var det jeg visste, dette funker ikke».
Gå til «Skrivesperre er oppskrytt! Del 1» her.
Lag en tydelig problemstilling!
Det første du bør gjøre er å definere problemet. Hva er den egentlige grunnen til at du ikke skriver videre? Prat med deg selv, prøv å finne ut hva som er i veien. Hva hadde du skrevet om, hvis du ikke hadde skrivesperre? Er det et hull i historien din, eller kanskje en logisk brist? Kanskje er det en karakter du ikke finner ut av?
«- Ok, hvorfor sliter du med å komme i gang og skrive?»
«- Jeg, er ikke motivert»
«- Ok, hvorfor er du ikke motivert?»
«- Fordi, jeg føler at detta ikke blir bra»
«- Hvorfor blir det ikke bra?»
«- … fordi, den gamle bakeren og øksa hans ikke er troverdig…»
«- hvorfor er det ikke troverdig?»
«- … fordi…jeg vet ikke, det bare…»
«- Men, hva hvis du…, eller kanskje…, tenk om han ikke hadde en øks, men en…»
Til slutt kanskje du lander i en problemstilling som:
«Jeg sliter med å komme videre fordi jeg føler Gammel-Gunnar ikke agerer på den måten han burde, spesielt ikke overfor barnebarna sine. Han skulle vel aldri forgifte dem? Hva er det som motiverer det?»
Da har du et spørsmål du kan svare på, og da har du noe å skrive om. Du kan godt definere flere problemstillinger du skal utforske, om du er usikker på hva som faktisk er problemet.
Brainwriting
“I don’t stop and I don’t slow down unless I absolutely have to. if I don’t write every day, the characters begin to stale off in my mind — they begin to seem like characters instead of real people. The tale’s narrative cutting edge starts to rust.” Stephen King
Først og fremst, brainwriting er en etablert metode å jobbe på i ulike former. Både når man kjører «creative workshops» med større grupper og selskaper, samt om man jobber med egne kreative prosjekter. Det bygger på prinsippet om «divergent & convergent thinking» – litt forenkla – «kvantitet føre kvalitet», og individuelt arbeid.
Brainwriting (sometimes called “individual brainstorming”) is a method for quickly generating ideas by asking participants to write their ideas on paper (or online) rather than announcing them in traditional group brainstorming sessions. Brainwriting has the advantage of parallel idea generation.
Brainwriting, økt 1
Problemstillingen / oppgaven har du definert tidligere, og hjernen din er allerede godt i gang med bearbeidingen (selv om du kanskje ikke er klar over det).
Du skal skrive i en time, fra kl.20.00, og nå sitter du der uten lyst til å skrive noe som helst. Hjernen er tom og inspirasjonen, ja, den forsvant i går. Og, så er det en ny sesong av Startup på Netflix… Hva gjør du? Nei, du går ikke ned for å se på TV. Du tar deg sammen!
I denne fasen er det ulovlig å tenke, «nei, det kommer aldri til fungere», eller «nei, fy faen, går jeg dit med historien, blir det så fryktelig mye ekstra jobb. Da må jeg skrive om alt…». I denne fasen skal du ikke rasjonalisere, du skal bare utforske og skrive ned alt som det kommer. Du smaker litt på alle retninger, selv de dårlige. Ofte er det bra å vite hva som ikke funker også… Da slipper du gå rundt og lure, «tenk om jeg bare hadde…», eller «…lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg…».
Skriv sammenhengende i 25 minutter, uansett hvor dårlig det er. Om du ikke kommer på noe som helst relevant i forhold til problemstillingen, så skriver du det. Du har ikke lov til å stoppe å skrive de 25 minuttene.
«Ja, da sitter jeg her da. Tom i huet og giddalaus… Lurer på hva som skjer i nye sesongen av startup ass. Han var jo ikke god han… ok, drit i det. Det var det med Gammel-Gunnar jeg skulle skrive om. Han gamle demente baker’n som tok livet av barnebarna sine. Det stemmer jo liksom ikke helt hvordan han gjorde det, for han så jo forskjell på øks og kaffe.
– Det kan jo hende at han hadde mista brilla da?
– Ja, eller at han kanskje ikke visste at han forgifta dem?
– Ikke visste? Hvorfor ikke?
– Nei, det var kanskje noen som hadde lurt han?
– Ja, egentlig litt som han dere i den serien…» …
Skriv din indre dialog, skriv ned alt du tenker. Det viktigste er at du ikke stopper og skrive for å tenke og reflektere. Bare fei av gårde. Rette skrivefeil og gramatikk kan du gjøre seinere.
Pause. Ta en pause på 10 minutter og gjør noe helt annet.
I nye 25 minutter fortsetter du å skrive akkurat som du gjorde før pausen. Du vil merke at det du skriver andre gangen er mer fokusert, og at du har begynt å få noen mulige løsninger/retninger på utfordringen din.
Tips! Å skrive dårlig, er også å skrive!
Pause. Denne gangen pauser du til neste gang du har planlagt å skrive. Viktig med en lengre pause, så du kan bearbeide problemstillingen bevisst og/eller ubevisst.
Brainwriting, økt 2
Nå går du gjennom skribleriene dine fra første økta, og markerer alt som kan være mulige spor til en løsning (ikke vær kritisk, leit etter muligheter/utforsk). Lag en punktliste med ideer under problemstillingen din. Du vill oppdage at det finnes flere mulige spor å følge, selv om du ikke følte det slik tidligere.
Skriv i 30 minutter. Denne gangen gjør du brainwritingen basert på punktlista du har laga. Utforsk ideene en og en, og se hvor de tar deg. Igjen er det viktig at du skriver hele tiden. Om du ikke kommer på noe bra, skriv noe dårlig. Blir det helt stopp, tar du neste punkt på lista, og skriver videre på det.
«Nei, denne ideen, tok meg ikke noe sted, kanskje jeg skal prøve meg på neste, den om…»
Brainwriting, økt 3
Hva kom du fram til? Brainwritingen er i utgangspunktet ferdig og etter en pause plukker du fram notatene fra økt 2. Det er garantert at du ville finne mye informasjon som du nå kan strukturere om og skrive videre på. Garantert! Du har tvunget deg gjennom skrivesperra di. Det kanskje ikke var så gøy, men du har kommet deg videre. Inspirasjonen og selvtilliten kommer tilbake, du ser at, «faan, den ideen der kanskje ikke var som dum likevel, det var jo…».
Siste tanker om brainwriting
Denne metoden kommer jeg stadig tilbake til i mine kreative prosjekter. Uansett om det er å skrive en bok, lage et kommunikasjonskonsept, en visuell profil, en canvas-tavle, en blogg eller annet. Og, det funker hver gang, det avvæpner frykten for å ikke skrive noe bra. Drit i det! Det gode kommer.
Derfor kan jeg med hånda på hjertet si at jeg alltid kan skrive og skape hvis jeg vil. Hvis jeg gidder å trykke meg gjennom sperrene. I blant skriver jeg dårlig, og det er ok. Det er så mye bedre enn å miste motet, og ikke skrive i det hele tatt. Du må tvinge skapelsen din framover. Skriver du bare når du har lyst (og for det meste skylder på skrivesperre), blir du en av de som aldri gjorde det. Det vil du angre på.
Bonustips:
Idebank:
Jeg nevner i et annet innlegg, viktigheten av å ha en bra idébank. Jeg bruker en app som heter anydo hvor jeg skriver ned alt jeg kommer på uansett hvor jeg er. Om noen sier noe morsomt, skriver jeg det ned. Om jeg kommer på et mulig scenario for en av karakterene mine, eller ser noe relevant, skrives det ned. Idélista plukker du fram når det er tomt i hodet. Bla gjennom idebanken din, finn et emne og «brainwrite» rundt det.
Brainwriting og en idébank er kryptonit mot skrivesperre.
Gå til «Skrivesperre er oppskrytt! Del 1» her
_________________
Ok, det var noen tips og triks!
Har du synspunkter eller kommentarer, legg gjerne igjen en kommentar. Lykke til videre med alt.
Hør «knapper og skolebrød» på Youtube
Les mer om «3 steiner til nøkken»
«3 steiner til nøkken er en skjønnlitterær bok, med 7 historier basert på forfatterens oppvekst med innslag av overnaturlige elementer. Boka er på 196 sider og utgitt 2020. Foto, design og illustrasjoner er laget av forfatteren, hans kone og datter. Totalt er det lagt ned ca 1000 timer fra ideen om å skape boka til ferdig utgitt bok, i privat regi.»